Retur av brukt IT-utstyr: Slik gjør du det
Å levere inn brukt IT-utstyr skal være enkelt, sikkert og forutsigbart. For å sikre at prosessen går så smidig som mulig, og for at utstyret skal kunne gjenbrukes og gi maksimal verdi, er det noen viktige ting å huske på før du returnerer det til oss.
Her får du en enkel steg-for-steg guide.
Viktige ting å huske på
1. Returner komplett utstyr
- Sørg for å inkludere alle deler og alt tilbehør som hører til produktet (lader, kabler, dokkingstasjoner osv.).
- Ufullstendige leveranser reduserer utstyrets markedsverdi og kan påvirke vurderingen ved mottak.
Tips: Samle alt tilbehør i en liten eske/pose og legg det sammen med enheten.
2. Plasser utstyret riktig
- Legg enhetene i det låsbare skapet eller i returkassen dere har fått tilsendt av oss.
- Følg eventuelle instruksjoner som er sendt sammen med emballasjen.
- Sørg for at utstyret står stødig og er beskyttet mot slag og rystelser.
3. Fjern passord og andre låser før retur
- Fjern eventuelle låser som BIOS-passord, BitLocker, skyblokkeringer eller andre former for passordbeskyttelse.
- Alternativt kan du oppgi passordet til oss, så låser vi opp enhetene ved vårt teknologisenter. Passord som blir oppgitt til oss blir oppbevart på en sikker måte.
Vær oppmerksom på at enheter som fortsatt er låst ikke kan gjenbrukes, og kan bli definert som avfall.
4. Sørg for riktig merking
- Dersom dere har mottatt en returetikett, vennligst fest denne godt synlig på skap/kasser.
- Ved retur av flere kolli, merk hvert kolli tydelig for å sikre korrekt registrering. Dette gjelder spesielt ved retur av paller.
- Sammen finner vi den beste måten å merke på i forhold til fraktmetode.
5. Book henting i god tid
- Gi oss beskjed når skapet eller kassen er klar til henting.
- I perioder med høy aktivitet kan det være lurt å være ute i ekstra god tid.
Har du spørsmål om pakking, merking eller retur av skap/kasser?
Vi hjelper deg gjerne.
Ta kontakt med oss på logistics.skien@chg-meridian.com, så finner vi den beste løsningen for deg.




